Geoblog.pl    antekwpodrozy    Podróże    Śląsk Opawski    Hradec nad Moravici

Czechy
Czechy, Hradec nad Moravici

#HRADEC NAD MORAVICI
Po obejrzeniu wszystkich ciekawych miejsc w Raduni udaliśmy się do Hradec Nad Moravici. Na szczycie wzgórza znajdują się tam dwa zamki - biały i czerwony. W XIII wieku powstał tutaj pierwszy zamek w stylu gotyckim, następnie na przełomie XVI i XVII wieku zamek został przebudowany na styl renesansowy. W 1796 roku miał tutaj miejsce pożar, a zamek został ponownie przebudowany na pałac. Był to tzw. Biały Pałac. Obok stał Czerwony Pałac, wyglądający jak średniowieczny zamek. W przeszłości służył on jako pomieszczenia gospodarcze. Obok białego zamku stoi tzw. Biała Wieża. Jeśli dobrze zrozumiałem przewodnika oprowadzającego nas po zamku miała być zbudowana jeszcze druga, planowano, żeby obie były połączone u góry. Miały stanowić główną bramę do pałacu, ale brakło funduszy i pomysłu nie zrealizowano. W ramach zwiedzania Białego Pałacu wybraliśmy najdłuższą trasę. Bilet kosztuje 120 koron. Należy w tym celu zarezerwować około 70 minut. Istnieje możliwość wejścia na Białą Wieżę (20 koron) oraz na bramę Czerwonego Pałacu (również 20 koron). Niestety w dniu, kiedy byliśmy nie było takiej możliwości z uwagi na koncerty zorganizowane w obiekcie. Czerwonego Pałacu nie zwiedzaliśmy. Przewodnik mówił po czesku, ale dało się go zrozumieć. Wnętrza są bardzo ciekawe. Wrażenie robią kryształowe żyrandole, których waga dochodzi do 340 kg. Polecam wejście do środka.

Od rana do momentu wejścia do pałacu pogoda nam dopisywała. Momentami było pochmurno, ale nie padało. Dopiero podczas zwiedzania wnętrz pogoda się popsuła i zaczęło padać. Mieliśmy dużo szczęścia, gdyż po wyjściu na zewnątrz świeciło słońce.

Przed Czerwonym Pałacem znajduje się parking, kosztuje 10 koron, ale był pełny. Parkować musieliśmy u podnóża wzgórza, na dole był niewielki bezpłatny parking. Wymaga to jednak podejścia pod górkę, ale spacerek jest niewielki i przyjemny. Nieopodal dolnego parkingu jest kapliczka św. Jana Nepomucena z 1832 roku.
W okolicy pałacu po drugiej stronie parkingu mieści się kościół św. Piotra i Pawła. Wzniesiony został pod koniec XVI wieku. Wstęp do świątyni jest bezpłatny, mi udało się wejść tylko do przedsionka, ponieważ dalej była krata. Po wejściu podszedł do mnie jakiś mężczyzna, który mówił coś po czesku, żeby nie wrzucać zdjęć do internetu. Nie podał mi powodu, powiedziałem, że prowadzę bloga podróżniczego i nagle zmienił zdanie.

Około 1 km od pałacu znajduje się tzw. „Bezrucova vyhlidka”, czyli punkt widokowy. My nie planowaliśmy tam wchodzić.
W dolinie kawałek za Hradec nad Moravici w miejscowości Kajlovec stoi niewielka kapliczka Najświętszej Trójcy z 1910 roku.